تداوم رکود بازار مسکن در دسته تولید

تداوم رکود بازار مسکن در دسته تولید

لایحه بودجه سال آتی پایتخت با رقم 18 هزار و 489 میلیارد تومان برای سومین سال متوالی از کمترین نرخ رشد تک رقمی برخوردار شده ‌است؛ در حالی که قبل از این (دست‌کم تا سال 93) بودجه اداره پایتخت حداقل 10 تا 15 درصد در هر سال افزایش پیدا می‌کرد. ولی سال 95 مبلغ بودجه برابر 8/ 3 درصد در سنجش با سال 94 رشد کرد و بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال آینده نیز با افزایش 4/ 3 درصدی از جانب شهرداری در عقیده گرفته شده که با توجه به نرخ تورم 9 درصدی حال آماده انقباض شگفت بودجه‌ای محسوب می‌شود.

محتوای لایحه بودجه مطابق با آنچه شهردار طهران به‌صورت مکتوب در صحن علنی شورای شهر تهران ارائه کرد، اثر می‌دهد لایحه دخل و هزینه سال آینده شهر طهران در بر گیرنده 6 پیام است که شامل بودجه با بیشینه انقباض ممکن، افزایش بهره منابع نقد و تفریق منابع غیرنقد در بودجه، کاهش درآمد حاصل از مالیات ارزش افزوده تحت تاثیر تصمیم دولت و تصویب مجلس، پیش‌بینی متفاوت و حذف امکان اولیه از اجرای ابرپروژه‌های هزینه‌بر در پایتخت و ورود دیوان محاسبات کل کشور بر عملکرد مالی شهرداری‌ها می‌شود. رمزگشایی از این 6 عنصر کلیدی بودجه 96 پایتخت مشخص می‌کند: دلیل اعمال بیشینه انقباض مالی در لایحه بودجه سال آینده طهران می‌تواند ناشی از دو فرضیه باشد که کارشناسان اقتصاد شهری هر دو را امکان‌پذیر می‌دانند.

فرضیه اول می‌تواند این باشد که در کنار این بودجه، مدیریت شهری طهران یکسری منابع «پشتیبان» یا در «سایه» برای سنه آینده پیش‌بینی کرده است و هدف دارد در درازا سال 96 به شکل متمم یا اصلاحیه بودجه آنها را به منابع مالی از قبل مصوب پیوست کند. این فرضیه از آنجا به راستی می‌تواند تقریبا  باشد که دیروز مقارن با ارائه لایحه بودجه 96، اصلاحیه لایحه بودجه 95 دست‌کم با رقم دو هزار میلیارد تومان رسیدگی و تصویب شد؛ اما فرضیه دوم درباره علت رشد مختصر بودجه سنه آینده شهرداری می‌تواند به جستار تسویه بودجه پایتخت از هزینه‌های زائد و تقویت ردیف‌های راستین نسبت داده شود که این موضوع به‌صورت اجباری و برآمده از اثر رکود سه سال و نیم پسین در تقسیم ساخت‌وساز در طهران است.

اما دومین پیام بودجه 96 پایتخت ماجرای افزایش 4 یکتا درصدی منابع نقد و کاهش منابع غیرنقد به همین میزان است. از بودجه 18 هزار و 489 میلیارد تومانی پیشنهاد شده برای سال آینده 11 هزار و 833 میلیارد تومان به منابع نقد و 6 هزار و 656 میلیارد تومان به منابع غیرنقد اختصاص پیدا کرده است؛ به این معنا که 64 درصد منابع به شکل نقد و 36 درصد منابع به‌صورت غیرنقد در قالب بودجه سال 96 پیش‌بینی شده است. رمزگشایی از بهره منابع نقد و غیرنقد در بودجه پیشنهادی نشانه می‌دهد احتمالا شهرداری تهران برای سال آینده بنا دارد بحران کبیر پیمانکاران پروژه‌های شهر را به نوعی کاهش دهد. دو ماه پیش «دنیای اقتصاد» با انتشار گزارشی از جانب کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر طهران از توقف نیمی از دو هزار پروژه عمرانی و نگهداشت شهری تازه داد. مطابق این گزارش در حال حاضر 2 هزار و 173 پروژه عمرانی و نگهداشت در شهر طهران فعال است که نیمی از آنها از برنامه زمان‌بندی عقب‌تر هستند. بررسی‌های شورای شهر پرتو دیتا بود که اگرچه پنج عامل منجر به عقب ماندگی پروژه‌ها شده‌اند ولی کمبود نقدینگی بیشترین وزن (معادل 40 درصد) را در عقب‌ماندگی پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها داشته است. از این جهت چه بسا شهرداری بنا دارد منابع نقدی بیشتری را صرف تسویه طلب پیمانکاران در سال آینده کند.

پیام لایحه بودجه سال آینده شهر تهران، سوژه کاهش سهم شهرداری‌ها از منابع حاصل از مالیات ارزش افزوده است. طبق مونث 6 لایحه برنامه ششم توسعه قرار است شکل پرداخت مالیات ارزش افزوده به شهرداری‌ها تغییر کند؛ به این معنی که به جای آنکه منابع برآمده از این نوع مالیات به‌صورت سر راست به شهرداری‌ها واریز شود نخست به استانداری‌ها سپس به شهرداری‌ها پرداخت شود. شهردار تهران اعلام کرد: محاسبه کارشناسان شهرداری مشخص می‌کند که به واسطه شکل جدید پرداخت مالیات ارزش افزوده در سنه آینده، درآمد شهرداری طهران از حدود 5 هزارو 500 میلیارد تومان به 3500 میلیارد تومان تفریق پیدا می‌کند. هر چند کارشناسان اقتصاد شهری در بازتاب به این محاسبات معتقدند به انگیزه قابل پیش‌بینی نبودن چگونگی فرآوری در صنایع در سال 96 به تبع امکان برآورد ریزبین از میزان تحقق بهره شهرداری‌ها از محل مالیات ارزش افزوده هستی ندارد؛ اما با فرض اینکه منابع برآمده از مالیات ارزش افزوده برای شهرداری در سال آینده برابر دو هزار میلیارد تومان تفریق پیدا کند، مدیریت شهری می‌تواند این رویداد را به یک فرصت در جهت احیای دو گونه منبع مالی استوار و تندرست تبدیل کند.

در حال آماده مبلغی که مالکان املاک مسکونی و غیرمسکونی تحت عنوان عوارض نوسازی (یکی از دو منبع مالی برپا شهری) پرداخت می‌کنند حدود دو صدم درصد ارزش املاک تخمین می‌شود؛ به این معنی که در حال آماده برای یک آپارتمان 280 میلیون تومانی در احد از مناطق مصرفی شهر تهران، شهرداری 69 هزار تومان عوارض نوسازی تعیین می‌کند. کارشناسان اقتصاد شهر ضمن اشاره به فقدان تناسب وسط نرخ عوارض نوسازی و هزینه‌های راستین که بهره‌برداران ساختمان‌ها به شهر وارد می‌کنند، عنوان می‌کنند: در سنه آِینده مدیریت شهری می‌تواند نرخ عوارض را به دو برابر نرخ کنونی افزایش دهد. در این چهره شهرداری می‌تواند حدود 300 تا 400 میلیارد تومان منابع برقرار جدید به شهر اضافه کند.

دومین منبع مالی برقرار که تحت کارایی تفریق درآمد شهر از محل مالیات ارزش افزوده می‌تواند احیا شود، اخذ عوارض آمدوشد از خودروهای شخصی در شهر است. یک محاسبه ساده نشانه می‌دهد اخذ 10 درصد عوارض سوخت از تردد خودروهای شخصی در تهران نزدیک 2 هزار میلیارد تومان منابع مالی سالم در پسندیدن شهرداری قرار می‌دهد که می‌تواند ضمن اثرگذاری مثبت در تفریق بار ترافیک، بودجه پیش‌بینی شده برای توسعه مترو را به دو مساوی افزایش دهد.

پیام چهارم لایحه بودجه که از ارقام بودجه و اظهارات روشن شهردار طهران به دست می‌آید این است که از دیدگاه کارشناسان شهرداری رکود ساختمانی که از نیمه دوم سنه 92 شروع شده است برای سال آینده با شدت متفاوت از امسال پیوستگی پیدا خواهد کرد. محمدباقر قالیباف دیروز اعلام کرد: بر بنیاد آمارگرفتن کماکان نزدیک 10 درصد در تقسیم ساخت وساز رشد منفی وجود دارد. ناصر امانی، دستیار برنامه‌ریزی شهرداری تهران نیز روز گذشته در یک اجلاس خبری اعلام کرد: کارشناسان شهرداری پیش‌بینی می‌کنند رکود دسته ساخت‌و‌ساز در سال آینده نیز ادامه داشته باشد. بنابراین افزایش درآمد از این محل بعید به نظر می‌رسد.

پیام چهارم لایحه بودجه که از ارقام بودجه و اظهارات روشن شهردار طهران به دست می‌آید این است که از نقطه نظر کارشناسان شهرداری رکود ساختمانی که از نیمه دوم سنه 92 آغاز شده است برای سال آینده با شدت متفاوت از امسال پیوستگی پیدا خواهد کرد. محمدباقر قالیباف دیروز اعلام کرد: بر بنیاد آمارگرفتن کماکان حدود 10 درصد در تقسیم ساخت وساز رشد منفی وجود دارد. ناصر امانی، دستیار برنامه‌ریزی شهرداری طهران نیز روز ماضی در یک نشست خبری اعلام کرد: کارشناسان شهرداری پیش‌بینی می‌کنند رکود دسته ساخت‌و‌ساز در سال آینده نیز پیوستگی داشته باشد. بنابراین افزایش درآمد از این محل بعید به نظر می‌رسد.

دیــدگــاه خود را بنویسید

لطفاً نظر خود را در مورد مطلب فوق بنویسید.