گرانی در بازار خرید و اجاره مغازه

گرانی در بازار خرید و اجاره مغازه

کمبود قدرت خرید ملت و رکودی که آثار خود را در طرف تقاضا و مصرف نیز نشانه می‌دهد به کاهش سوددهی کسب‌وکارهای کوچک منجر شده است، ولی برخلاف بازار مسکن که رکود قیمت خانه را تقریبا  تثبیت کرده و در بعضی موارد تخلیه حباب قیمتی هم اتفاق افتاده است، اثری از کاهش قیمت خرید و کرایه مغازه دیده نمی‌شود.
این در حالیست که واحدهای بازرگانی کوچک با پوشاندن شهرداری از طرح‌های تفضیلی و با گرفتن جریمه از متخلفان، در سال‌های آینده به سرعت در حال گسترش است ولی باز هم بازار اجاره و خریدوفروش این مغازه‌ها شاهد تورم بوده و حباب اجاره و قیمت آنها تخلیه نمی‌شود. کارشناسان معتقدند گرانی و تورمی که در بازار واحدهای صنفی خرده‌فروش شاهد هستیم در کوتاه‌مدت ادامه خواهد داشت، ولی رونق این بازار به دلایلی که تحلیل آن ساده است، دوامی نخواهد داشت.
دلایل ادامه تورم بازار خرید و کرایه مغازههمراه با رکود اقتصادی
 به نقل از کسب و کار در بازار مسکن ، وقتی کسبه کوچک از پوشاک‌فروش و فروشندگان مواد غذایی گرفته الی فروشندگان دست موزه و کالاهای صنعتی همگی از روند کاهشی فروش و هوده خویش طی 4 سال بازپسین گلایه دارند، چرا همچنان بر سر خرید و اجاره مغازه رقابت است و قیمت‌ها در این بازار هیچ‌وقت خیال درجا زدن ندارد، چه برسد به اینکه مختصر شود؟ یک گزارشگر اقتصادی در این باره به «کسب‌وکار» می‌گوید: این امر دو دلیل اساسی دارد. اول اینکه درآمد و سودآوری انواع  کسب‌وکارهای خرده‌فروشی با وجود رکود و با وجود هزینه سنگین اجاره‌بها یا خواب سرمایه (در صورت ملکی بودن یکتا صنفی) نسبت به سایر مشاغل از جمله مشاغل کارمندی و تولیدی بهتر و ریسک آن نسبت به فرآوری به مراتب پایین‌تر است. وحید شریعتمداری با بیان اینکه مشاغل خرده‌فروشی نسبت به سایر مشاغل از کمترین مالیات بر درآمد و دشواری ها بیمه‌ای برخوردارند، فرمودند: تمایل به ورود به این طور کسب‌وکارها با وجود تورم شدیدی که در بها خرید و اجاره مغازه شاهدیم، ادامه دارد و ناگفته پیداست که بخشی از خرج اجاره یا خواب سرمایه (در صورت ملکی بودن واحد صنفی) به انواع مختلف به مصرف‌کننده پایانی منتقل می‌شود و تمام سنگینی این هزینه به صاحبان این مشاغل وارد نمی‌شود. وی علت دوم مختصر نشدن تقاضا در بازار اجاره و خرید مغازه را سستی بخش‌های سایر اقتصادی از جذب قوای جوان و اغلب تحصیل‌کرده مملکت دانست و افزود: بازار پیشه با ورود سالانه یک و نصف میلیون درخواست کننده و تقاضای انباشته حدود 4 میلیونی، توانایی ایجاد مشاغل لازم برای فارغ‌التحصیلان را ندارد و بخشی از آنها که خانواده چندی تمکن مالی دارد بدون پیشینه کسب‌وکار به کرایه یا خرید مغازه و راه‌اندازی مشاغل خرده‌فروشی مبادرت می‌کنند.
اشباع بازار مغازه‌داری و اشاعه مال‌ها و هایپرمارکت‌ها
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بازار مغازه‌داری با توجه به احداث بیرون از ضابطه واحدهای صنفی  نزدیک  در تمام نقاط تهران و سایر شهرها اشباع شده است، گفت: بسیاری از کسب‌وکارهایی که در مغازه‌های تازه‌تاسیس راه‌اندازی می‌شوند آینده صراحت در پیش‌رو ندارند، چرا که رقابت در این بازار بسیار شدید است و اگر امروز یک واحد صنفی مثلا در محدوده 100 متری خود با یک رقیب روبرو است به زودی با 2 یا 3 رقیب باید دست و پنجه نرم کند. از سوی سایر مساله فروش سنتی با تهدید فروش آنلاین و فروش متمرکز در مال‌ها و هایپرمارکت‌ها روبرو است که بخت ملت به گونه ها جدید فروش به‌شدت در حال گسترش است و در میان‌مدت افق کسب‌وکارهای متعدد خرده‌فروش را با مخاطره جدی روبه‌رو خواهد کرد.

دیــدگــاه خود را بنویسید

لطفاً نظر خود را در مورد مطلب فوق بنویسید.